Skip to main content

CONE CLUTCH

CONE CLUUTCH

Clutch is a mechanism, which is used to connect and disconnect the transmission from engine. It placed in between engine and gear box.


MAIN PARTS

1. Male cone
2. Female cone
3. Return spring
4. Clutch shaft
5.Friction pad

CONSTRUCTION:

    A simple diagram of a cone clutch is shown in the above figure. It consists of a male cone, female cone, a return spring and a clutch shaft. The female cone is attached with the fly wheel, And the pressure spring is pressed the male cone against the female cone. The spring is placed just behind he male cone. The friction lining is placed the outer surface of male cone to reduce the wear and tear while clutch engaging and disengaging. The clutch shaft is also connected with gear box and male cone.

WORKING PRINCIPLE

    When the driver press the clutch pedal, the linkages moves the male cone against the pressure spring or away from the female cone through a thrust bearing, so the spring is become compressed in this condition. It causes a small gap in between male and female cone. At this time the clutch can't transmit the rotational motion. It called clutch is in disengaged condition.
   When the driver releases the clutch pedal, the male cone moves towards the female cone by the pressure of return spring. And it engage with each other. So it transmits the rotational motion to the gear box through the clutch shaft. This condition is known as clutch engage.

(മലയാള പരിഭാഷ)
കോൺ ക്ലച്ച്

ഡ്രൈവറുടെ ആവശ്യാനുസരണം എൻജിനും റോഡ് വീലും തമ്മിലുള്ള ബന്ധം താൽകാലികമായി വിഛേദിക്കാനും പുനസ്ഥാപിക്കാനും വേണ്ടിയാണ് ക്ലച്ച് ഉപയോഗിക്കുന്നത്. എൻജിനും ഗിയർ ബോക്സിനും ഇടയിലാണ് ക്ലച്ചിന്റെ സ്ഥാനം.

               (ഇവിടെ ചിത്രം വരയ്ക്കുക)

പ്രധാന ഭാഗങ്ങൾ :

1. മെയിൽ കോൺ
2. ഫീമെയിൽ കോൺ
3. റിട്ടേൺ സ്പ്രിംഗ്
4. ക്ലച്ച് ഷാഫ്റ്റ്
5. ഫ്രിക്ഷൻ ലൈനിങ്

നിർമാണം:

 ഒരു കോൺ ക്ലച്ചിന്റെ ചിത്രമാണ് മുകളിൽ നൽകിയിരിക്കുന്നത്. ഇതിൽ പ്രധാനമായും മെയിൽ കോൺ, ഫീമെയിൽ കോൺ, ഫ്രിക്ഷൻ പാഡ് റിട്ടേൺസ് സ്പ്രിംഗ്, ക്ലച്ച് ഷാഫ്റ്റ് എന്നീ ഭാഗങ്ങളാണ് ഉള്ളത്. ഫീമെയിൽ കോണിനെ സ്ഥിരമായി ഫ്‌ളൈ വീലിൽ ഉറപ്പിച്ച് നിർത്തിയിരിക്കുന്നു. തേയ്മാനം കുറയ്ക്കുന്നതിന് വേണ്ടി മെയിൽ കോണിന്റെ ഘർഷണ പ്രതലത്തിൽ ഫ്രിക്ഷൻ ലൈനിങ് നൽകിയിട്ടുണ്ട്. മെയിൽ കോണിന്റെ പുറകിലായി റിട്ടേൺ സ്പ്രിംങും ക്ലച്ച് ഷാഫ്റ്റും നൽകിയിട്ടുണ്ട്.

പ്രവർത്തനം :

     ഡ്രൈവർ ക്ലച്ച് പെടലിൽ കാലമർത്തുമ്പോൾ ആ ബലം ലിങ്കേജുകൾ വഴി മെയിൽ കോണിൽ എത്തുകയും, മെയിൽ കോണിനെ സ്പ്രിങ്ന്റെ മർദ്ദത്തിന് എതിരായി പുറകിലേക്ക് ചലിപ്പിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഇങ്ങനെ മെയിൽ കോണിലനും ഫീമെയിൽ കോണിനുമിടയിൽ ഒരു വിടവ് ഉണ്ടാവുകയും കറക്കത്തെ കൈമാറ്റം ചെയ്യാതിരിക്കുകയും ചെയുന്നു. ഈ അവസ്ഥയെ ക്ലച്ച് ഡിസ്എൻഗേജ് എന്ന് പറയുന്നു.

      ഡ്രൈവർ ക്ലച്ച് പെഡലിൽനിന്ന് കാല് എടുക്കുമ്പോൾ റിട്ടേൺ സ്പ്രിംഗ് മെയിൽ കോണിനെ ഫീമെയിൽ കോണിലേക്ക് ചേർത്തു നിർത്തുന്നു. ഈ സമയം ഫീമെയിൽ കോണിൽ നിന്നുള്ള കറക്കം മെയിൽ കോൺ വഴി ക്ലച്ച് ഷാഫ്റ്റിലേക്ക് എത്തുകയും ഗിയർ ബോക്സിലേക്ക് കടത്തിവിടുകയും ചെയ്യുന്നു. ഈ അവസ്ഥയെ ക്ലച്ച് എൻഗേജ് എന്നു പറയുന്നു.

Popular posts from this blog

INTRODUCTION TO ENGINE

Engine : It acts as the power unit. The internal combustion engine is the most commonly used in automobiles. It is of two types ; (i) Spark ignition (ii) Compression ignition.         Both engines are called heat engines. A steam engine is an external combustion engine because the fuel is burned outside the engine. The principle of working of an external combustion engine is shown in the figure below. COMPARISON BETWEEN INTERNAL AND EXTERNAL COMBUSTION ENGINES      The internal combustion engine is an engine in which the combustion of a fuel occurs with an oxidizer (usually air) in a combustion chamber. In an internal combustion engine the expansion of the high temperature and pressure gases, which are produced by the combustion, directly applies force to a movable component of the engine, such as the pistons and by moving it over a distance, generate useful mechanical energy.          The internal combustion engine...

FOUR STROKE SPARK IGNITION (PETROL) ENGINE

FOUR STROKE PETROL ENGINE MAIN PARTS 1. PISTON 2. CYLINDER 3. CONNECTING ROD 4. INLET VALVE 5. EXHAUST VALVE 6. SPARK PLUG 7. CRANK SHAFT 8. FLY WHEEL 9. CAM SHAFT CONSTRUCTION A four stroke petrol engine have a piston, connecting rod, crank shaft, inlet valve, exhaust valve and a spark plug. The connecting rod is used to connect the piston and crank shaft. The spark plug and valves are mounted in the cylinder head. Also the valves are operated by cam shaft which is connected to the crank. In this type of engines, there would be a power stroke for every two rotations of crank shaft. It is also known as otto cycle. Each full rotation of crank having two strokes. So one stroke is  180° rotation of flywheel. A four stroke petrol engine having the following strokes. WORKING Induction stroke : The crankshaft moves the piston downwards (TDC to BDC). The inlet valve is open and a mixture of fuel and air is sucked into the combustion chamber. It is also known suction stroke. In this strok...

MAJOR PARTS OF AN IC ENGINE

ENGINE COMPONENTS 1. CYLINDER BLOCK      The cylinder block is the main body of the engine. Cylinder head is mounted on the cylinder block. It houses iniet and exhaus valves. Crank case is attached to the bottom of the cylinder block. Crank case supports the crank shaft. Oil pan is attached to the bottom of the crank case. Cylinder block contains large cylindrical holes called cylinder bore. The cylinders are accurately finished to accommodate pistons. The space above the piston inside the cylinder at TDC called the combustion chamber. Combustion of fuel inside this space, high pressure and temperature will be developed inside the cylinder. Therefore, it should be made of material which can resist high pressure and temperature (2800°C). In water jackets has around the cylinders for the circulation cooling water to absorb the temperature while running of an engine. 2. CYLINDER HEAD Cylinder head is a separate casting placed on top of the cylinder block by studs and nuts. I...