Posts

Showing posts from February 5, 2022

TO MAKE A 'V' - JOINT - 03

Image
AIM:    TO MAKE A 'V' - JOINT AT THE ANGLE OF 90° TOOLS REQUIRED 1. HACK SAW BLADE & FRAME 2. TRY SQUARE & STEEL RULE 3. DOT PUNCH & BALL PEEN HAMMER 4. SAFE EDGE FILE 5. 10" SECOND CUT FLAT FILE 6. 6" SMOOTH FLAT FILE 7. 6" SMOOTH TRIANGLE FILE MATERIALS REQUIRED 1. 50 x 50 x 5 M.S. FLAT - 02 Nos. 2. MARKING BLUE 3. CLEANING BRUSH PROCEDURE 1. CUT OFF THE JOB FROM THE GIVEN RAW MATERIAL AS THE SIZE OF 50mm SQUARE (2 Nos.) BY USING A HACK SAW BLADE AND FRAME. THE MARKING IS DONE BY A STEEL RULE AND SCRIBER. 2. HOLD THE WORK PIECE TIGHTLY INTO THE BENCH VICE 3. INITIALLY FILE THE DATUM SIDES OF BOTH WORK PIECES WITH THE HELP OF 10" SECOND CUT FLAT FILE. 4. THEN MARK THE HEIGHT AND LENGTH OF 45mm BY USING A VERNIER HEIGHT GAUGE. THEN PUNCH THE MARKED LINES WITH THE HELP OF A PRICK PUNCH AND HAMMER. 5. AFTER MARKING, FILE THE WORK PIECE TO A SQARE OF 45mm SIDE. MAKE SURE THAT ALL THE SIDES ARE MUTUALLY PERPENDICULAR TO EACH OTHER. 6. AFT

MECHANICAL BRAKE SYSTEM-13

Image
Drum brakes are used as mechanical brakes. The brake shoes located inside the drum are secured to the drum by a tractor spring. The brake shoes are fitted with a cam or toggle lever. When the brake pedal is pressed, the movement reaches the cam through the link rod and the lever. When the cam turns, the shoes are pushed in against the pressure of the retractor spring, which causes the drum to brake. Above is a picture of the linkages required to operate the mechanical brakes on all four wheels. One drawback is that this method does not allow for equal braking on all four wheels. മെക്കാനിക്കൽ ബ്രേക്ക്  മെക്കാനിക്കൽ ബ്രേക്കുകളായി ഡ്രം ബ്രേക്കുകളാണ് ഉപയോഗിക്കുന്നത്. ഡ്രമ്മിനുള്ളിൽ സ്ഥിതിചെയ്യുന്ന ബ്രേക്ക്ഷൂകളെ ഒരു റിട്രാക്ടർ സ്പ്രിങ്ങ് ഉപയോഗിച്ച് ഡ്രമ്മിൽ നിന്നും അകറ്റി നിർത്തിയിരിക്കുന്നു. ഒരു കാമോ, ടോഗിൾ ലിവറോ ഉപയോഗിച്ചാണ് ബ്രേക്ക് ഷൂകളെ അകത്തി ബ്രേക്ക് സാധ്യമാക്കുന്നത്. ബ്രേക്ക് പെഡൽ അമർത്തുമ്പോൾ ഈ ചലനം ലിങ്ക് റോഡ്, ലിവർ എന്നിവ വഴി കാമിൽ എത്തുന്നു. കാം തിരിയുമ്പോൾ റിട്രാക്ട

WORM AND WHEEL STEERING GEARBOX

Image
The above figure shows the simple diagram of a worm and wheel steering gear box. It have a steering shaft, worm, wheel and a drop arm. One end of the steering shaft having a thread called worm. Other end of steering shaft is also connected to the steering wheel. The worm is meshed with the gears on the worm wheel. The drop arm is rigidly connected to worm wheel, so when the worm wheel rotates the drop arm convets rotational motion to reciprocating motion. When the driver turns the steering wheel, also the wheel starts to rotate with the help of worm attached with the steering shaft. So the circular motion is converted into up and dowm motion. Some times a sector is used instead of worm wheel is called worm and sector steering gearbox. [മലയാള പരിഭാഷ] ഒരു വേം ആന്റ് വീൽ സ്റ്റിയറിങ്ങ് ഗിയർബോക്സിന്റെ ചിത്രമാണ് മുകളിൽ നൽകിയിരിക്കുന്നത്. സ്റ്റിയറിങ്ങ് വീൽ തിരിക്കുമ്പോൾ ഷാഫ്റ്റിൽ നൽകിയിരിക്കുന്ന വേം തിരിയുന്നു. വേം, വീലുമായി ഇണക്കി നിർത്തിയി രിക്കുന്നതിനാൽ വീലും ഇതിനൊപ്പം തിരിയുന്ന

SWINGING CALIPER TYPE DISC BRAKE-10

Image
In this type of disc brake, the caliper is fitted by using a fulcrum. When the driver press the brake pedal the piston moves forward by the pressure of fluid. In this time the friction pad engages the disc or rotor and stops the rotation of disc. It causes the caliper moves backwards centralize the fulcrum pin. സ്വിങ്ങിങ്ങ് കാലിപ്പർ ടൈപ്പ് (ഫ്ളോട്ടിങ്ങ് കാലിപ്പർ ടൈപ്പ് ) ഇതിൽ ചിത്രത്തിൽ കാണിച്ചിരിക്കുന്ന രീതിയിൽ കാലിപ്പറിനെ ഒരു fulcrum പിന്നിന്റെ സഹായത്താൽ കൊളുത്തിയിട്ടിരിക്കുന്നു. ഡ്രൈവർ ബ്രേക്ക് പെഡൽ അമർത്തുമ്പോൾ ഫ്ളൂയിഡിന്റെ മർദ്ദത്താൽ പിസ്റ്റൺ മുൻപിലേക്ക് ചലിക്കുന്നു. ഇങ്ങനെ പിസ്റ്റണിന്റെ മുൻവശത്തുള്ള ഫ്രിക്ഷൻ പാഡ് ഡിസ്കിലേക്ക് അമരുന്നു. ഇതേസമയം പിസ്റ്റണിനു പുറകിൽ അനുഭവപ്പെടുന്ന ഫ്ളൂയിഡിന്റെ മർദ്ദം കാരണം കാലിപ്പർ പിൻ കേന്ദ്രീകരിച്ച് പുറകിലേക്ക് വരുന്നു. പിസ്റ്റണിന്റെ മറുവശത്തായി കാലിപ്പറിൽ സ്ഥിരമായി ഉറപ്പിച്ചിരിക്കുന്ന ഫിക്ഷൻ പാഡ് ഈ സമയം ഡിസ്കിലേക്ക് അമരുന്നു. ഇങ്ങനെ ബ്രേക്ക്  സംജാതമാകുന്നു.

INTERNAL EXPANDING BRAKE-06

Image
In this braking system the brake shoes are mounted inside of brake drum and the lower ends of brake shoes are connected with help of anchor pins and brake carrier plate. Based on this the movement of brake shoe is positioned. In between the upper ends of brake shoes one brake cam is mounted. Brake pedal is located at the right side corner of the driver’s leg. When the brake pedal is pressed, a long rod which is connected with the brake cams in the four brake carrier plate simultaneously are expanded inside the brake drum which causes friction that stops the rotating wheel. When the brake pedal is released, the brake cam is brought to its original position. The brake shoes are also brought to their original positions at the same time without touching the brake drum due to the spring’s compressive force. Hence the wheels on the brake drum rotate immediately without any friction

LEAF SPRING

Image
A  leaf spring  is a simple form of  spring  commonly used for the  suspension  in  wheeled   vehicles . Originally called a  laminated  or  carriage spring , and sometimes referred to as a  semi-elliptical spring ,  elliptical spring , or  cart spring , it is one of the oldest forms of springing, appearing on carriages in France in the mid-17th century in the form of the two-part elbow spring (as the illustrated example from Lisbon), and from there migrating to England and Germany. [

INTERNAL EXPANDING TYPE DRUM BRAKE-04

Image
DRUM BRAKE: It consists of a brake drum, which is a strong aluminium or iron casting and is fixed solidly to each wheel. Inside the brake drum are the brake shoes, faced on the outside with the friction material, known as the brake lining. A pair of springs, called pull-off springs, hold the brake shoes just clear of the inside of the rotating drum. how many bends and twists it has. To operate the brakes, the shoes are forced apart so that they touch the inside of the drum.The hand-brake cable, when pulled, levers the two brake shoes apart at the bottom, forcing them into contact with the inside of the brake drum. Cables were once used to operate the foot brake as well, but in a modern car the brakes are invariably operated by a hydraulic system. This is based on the principle that if you apply pressure to one end of a pipe containing a liquid, an equal pressure will push liquid out of the other end of the pipe, no matter how many bends and twists it has. ഒരു ഡ്രം ബ്രേക്കിന

SLIDING CALIPER TYPE DISC BRAKE-11

Image
SLIDING CALIPER TYPE . - The sliding caliper type disc brake is mounted in a slot in the caliper adapter. It is a variation of the floating caliper, using a single piston and operating on the same principle, whereby the piston applies pressure to one brake pad and the movable caliper applies pressure to the other. This design has two major sections - the sliding caliper and the caliper adapter (anchor plate). Each has two angular machined surfaces: this is where the sliding contacts come into play. The machined surfaces of the caliper housing slide on the mated surfaces of the caliper adapter when the brakes are applied. സ്ലൈഡിങ് കാലിപ്പർ ടൈപ്പ് ഡിക്സ് ബ്രേക്ക്  ഇത്തരം രീതിയിൽ രണ്ട് പിസ്റ്റണുകളാണ് ഉള്ളത്. ഫ്രിക്ഷൻ പാഡുകളിൽ ഒരെണ്ണം പിസ്റ്റണുമായും, അടുത്തത് കാലിപ്പറുമായും ബന്ധപ്പെടുത്തിയിരിക്കുന്നു. ഡ്രൈവർ ബ്രേക്ക്  പെഡൽ അമർത്തുമ്പോൾ പമ്പ് ചെയ്യപ്പെടുന്ന ഫ്ളൂയിഡ് ചിത്രത്തിൽ കാണിച്ചിരിക്കുന്നതുപോലെ രണ്ട് പിസ്റ്റ്ണുകളുടെ മദ്ധ്യത്തിലേക്ക് പ്രവേശിക്കുന്നു. ഇതുകാരണം രണ്ട് പിസ്റ്റണ

DISC BRAKE-09

Image
Disc Brake : The disc brake consists of a  steel disc, fitted behind the wheel. A fixed caliper carries two slave cylinders, each with a piston which forces the brake pad against the disc, which is gripped firmly between the two pads. Overheating is less likely because the whole thing – the disc and both pads – is mounted in the open air where it is cooled directly by air blowing over it. Other advantages are the ease with which worn pads can be renewed compared with the brake shoes in drum brakes, and built-in resistance to water; any water on the disc is immediately flung off by centrifugal force. ഒരു ഡിസ്ക് ബ്രേക്കിന്റെ ചിത്രമാണ് മുകളിൽ നൽകിയിരിക്കുന്നത്. വീൽ ഹബ്ബുമായി ഘടിപ്പിച്ച് നിർത്തിയിരിക്കുന്ന ഒരു ഡിസ്കും അതിനു മുകളിലായി കയറ്റി നിർത്തിയിരിക്കുന്ന ഒരു കാലിപ്പറുമാണ് ഇതിന്റെ പ്രധാന ഭാഗങ്ങൾ. മധ്യത്തിൽ കൂടി പൊഴികൾ നിർമ്മിച്ച തരം ഡിസ്ക്കുകളാണ് ഉപയോഗിക്കുന്നതെങ്കിൽ ഇവയെ വെന്റിലേറ്റഡ് ഡിസ്കുകൾ എന്നു വിളിക്കുന്നു. ഇത്തരം ഡിസ്കുകൾക്ക് പെട്ടെന്ന് തണുക്കുവാനുള്ള ക

FOUR STROKE SPARK IGNITION (PETROL) ENGINE

Image
FOUR STROKE PETROL ENGINE MAIN PARTS 1. PISTON 2. CYLINDER 3. CONNECTING ROD 4. INLET VALVE 5. EXHAUST VALVE 6. SPARK PLUG 7. CRANK SHAFT 8. FLY WHEEL 9. CAM SHAFT CONSTRUCTION A four stroke petrol engine have a piston, connecting rod, crank shaft, inlet valve, exhaust valve and a spark plug. The connecting rod is used to connect the piston and crank shaft. The spark plug and valves are mounted in the cylinder head. Also the valves are operated by cam shaft which is connected to the crank. In this type of engines, there would be a power stroke for every two rotations of crank shaft. It is also known as otto cycle. Each full rotation of crank having two strokes. So one stroke is  180° rotation of flywheel. A four stroke petrol engine having the following strokes. WORKING Induction stroke : The crankshaft moves the piston downwards (TDC to BDC). The inlet valve is open and a mixture of fuel and air is sucked into the combustion chamber. It is also known suction stroke. In this stroke cr

SINGLE PLATE CLUTCH

Image
SINGLE PLATE FRICTION CLUTCH Clutch is a mechanism, which is used to connect and disconnect the transmission from engine. It placed in between engine and gear box. MAIN PARTS : 1. Fly wheel 2. Return spring 3. Friction pad 4. Pressure plate 5. Clutch plate 6. Clutch fork 7. Pilot bearing 8. Clutch shaft CONSTRUCTION The above figure shows the simple diagram of a single plate clutch. The clutch plate is placed in between the flywheel and pressure plate. Both sides of clutch plate surfaces are covered with friction pad. It reduces the wear and tear of clutch plate. A pressure plate is placed just behind the clutch plate and it press the clutch plate in the direction of fly wheel with the help of a compressed return spring. The clutch shaft is made with external splines for the ease movement of clutch plate through it. Clutch plate is also known as clutch disc. A pilot bearing is placed in the gap between clutch shaft and fly wheel. Also the pressure plate mechanism carries th

CONE CLUTCH

Image
CONE CLUUTCH Clutch is a mechanism, which is used to connect and disconnect the transmission from engine. It placed in between engine and gear box. MAIN PARTS 1. Male cone 2. Female cone 3. Return spring 4. Clutch shaft 5.Friction pad CONSTRUCTION:      A simple diagram of a cone clutch is shown in the above figure. It consists of a male cone, female cone, a return spring and a clutch shaft. The female cone is attached with the fly wheel, And the pressure spring is pressed the male cone against the female cone. The spring is placed just behind he male cone. The friction lining is placed the outer surface of male cone to reduce the wear and tear while clutch engaging and disengaging. The clutch shaft is also connected with gear box and male cone. WORKING PRINCIPLE      When the driver press the clutch pedal, the linkages moves the male cone against the pressure spring or away from the female cone through a thrust bearing, so the spring is become compressed in this condition. It