Skip to main content

MASTER CYLINDER-16




CONSTRUCTION

The master cylinder is so-called 'heart' of the hydraulic brake system. It has two chambers, a reservoir and a compression chamber. Other important parts are the piston, return spring, rubber seals, and check valve (one way valve) push rod.

WORKING

When the brake pedal is pressed, the push rod moves the piston forward. When the piston passes the bypass port, the fluid inside the compression chamber is compressed and the check valve is opened and pumped into the wheel cylinders. When the pedal is released, the piston moves backwards with the help of the return spring. However, since the check valve is closed for a few seconds, the pumped fluid cannot return to the compression chamber. This is due to the inertia of the brake fluid and the pressure of the compression spring. This results in a vacuum in the compression chamber, which deflects the primary seal inwards and transports the fluid from the rear of the piston to the compression chamber through the piston hole. This eliminates the possibility of air intrusion into the system. When the piston moves backwards again, the check valve vibrates from its seat and as a result the fluid pumped in the pipelines reaches the entire compression chamber. Thus the excess fluid at this time when the compression chamber is full enters the reservoir through the passport. The cap is vented to maintain atmospheric pressure inside the reservoir. The secondary seal is used to prevent fluid from leaking out through the rear of the piston. The stop washer stops the rear movement of the piston. The sur clip prevents the stop washer from being pushed out. The fluid required for pumping enters the compression chamber through the intake port. The function of the rubber boot is to prevent water, dust and dirt from entering the master cylinder. The push rod is connected to the brake pedal by means of suitable linkages.

เดฎാเดธ്เดฑ്เดฑเตผ เดธിเดฒിเดฃ്เดŸเตผ :

เดจിเตผเดฎ്เดฎാเดฃം 

เดนൈเดก്เดฐോเดณിเด•്  เดฌ്เดฐേเด•്เด•് เดธിเดธ്เดฑ്เดฑเดค്เดคിเดจ്เดฑെ 'เดนൃเดฆเดฏം' เดŽเดจ്เดจ് เดตിเดถേเดทിเดช്เดชിเด•്เด•ുเดจ്เดจ เดญാเด—เดฎാเดฃ് เดฎാเดธ്เดฑ്เดฑเตผ เดธിเดฒിเดฃ്เดŸเตผ. เด‡เดคിเดจ് เดฑിเดธเตผเดตോเดฏเตผ, เด•เดฌ്เดฐเดทเตป เดšേเดฎ്เดชเตผ เดŽเดจ്เดจീ เดฐเดฃ്เดŸ് เดšേเดฎ്เดชเดฑുเด•เดณുเดฃ്เดŸ്. เดฎเดฑ്เดฑു เดช്เดฐเดงാเดจ เดญാเด—เด™്เด™เดณാเดฃ് เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเตบ, เดฑിเดŸ്เดŸേเตบ เดธ്เดช്เดฐിเด™്, เดฑเดฌ്เดฌเตผ เดธീเตฝเดธ്, เดšെเด•്เด•് เดตാเตพเดต് (เดตเตบเดตേ เดตാเตพเดต്) เดชുเดท് เดฑോเดก് เดคുเดŸเด™്เด™ിเดฏเดต.

เดช്เดฐเดตเตผเดค്เดคเดจം


เดฌ്เดฐേเด•്เด•് เดชെเดกเตฝ เด…เดฎเตผเดค്เดคുเดฎ്เดชോเตพ เดชുเดท് เดฑോเดก് เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเดฃിเดจെ เดฎുเดจ്เดจിเดฒോเดŸ്เดŸ് เดšเดฒിเดช്เดชിเด•്เด•ുเดจ്เดจു. เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเตบ เดฌൈเดชാเดธ് เดชോเตผเดŸ്เดŸിเดจെ เดฎเดฑിเด•เดŸเดจ്เดจാเตฝ เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേംเดฎ്เดชเดฑിเดจเด•เดค്เดค เดซ്เดณൂเดฏിเดก് เดฎเตผเดฆ്เดฆീเด•เดฐിเด•്เด•เดช്เดชെเดŸ്เดŸ് เดšെเด•്เด•് เดตാเตพเดตിเดจെ เดคുเดฑเดจ്เดจ് เดตീเตฝ เดธിเดฒിเดฃ്เดŸเดฑുเด•เดณിเดฒേเด•്เด•് เดชเดฎ്เดช് เดšെเดฏ്เดฏเดช്เดชെเดŸുเดจ്เดจു. เดชെเดกเตฝ เดฑിเดฒീเดธ് เดšെเดฏ്เดฏുเดฎ്เดชോเตพ เดฑിเดŸ്เดŸേเตบ เดธ്เดชിเด™്เด™ിเดจ്เดฑെ เดธเดนാเดฏเดค്เดคാเตฝ เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเตบ เดชുเดฑเด•ിเดฒോเดŸ്เดŸ് เดšเดฒിเด•്เด•ുเดจ്เดจു. เดŽเดจ്เดจാเตฝ เดเดคാเดจും เดจിเดฎിเดท เดจേเดฐเดค്เดคേเด•്เด•് เดšെเด•്เด•് เดตാเตฝเดต് เด…เดŸเดž്เดžിเดฐിเด•്เด•ുเดจ്เดจเดคിเดจാเตฝ เดชเดฎ്เดช് เดšെเดฏ്เดฏเดช്เดชെเดŸ്เดŸ เดซ്เดณൂเดฏിเดกിเดจ് เดคിเดฐിเดš്เดš് เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേเดฌเดฑിเตฝ เดŽเดค്เดคാเตป เดธാเดงിเด•്เด•ിเดฒ്เดฒ. เดฌ്เดฐേเด•്เด•് เดซ്เดณൂเดฏിเดกിเดจ്เดฑെ เดœเดกเดค്เดตเดตും เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดธ്เดช്เดฐിเด™്เด™ിเดจ്เดฑെ เดช്เดฐเดทเดฑും เดฎൂเดฒเดฎാเดฃ് เด‡เด™്เด™เดจെ เดธംเดญเดตിเด•്เด•ുเดจ്เดจเดค്. เด‡เดคിเดจ്เดฑെ เดซเดฒเดฎാเดฏി เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേเดฎ്เดชเดฑിเตฝ เด’เดฐു เดตാเด•്เดตം เดธംเดœാเดคเดฎാเดตുเด•เดฏും เด‡เดค് เดช്เดฐൈเดฎเดฑി เดธീเดฒിเดจെ เด‰เดณเดณിเดฒോเดŸ്เดŸ് เดกിเดซ്เดณเด•്เดŸ് เดšെเดฏ്เดฏിเดš്เดš് เดชിเดธ്เดฑ്เดฑ്เดฃിเดจ്เดฑെ เดชിเตปเดญാเด—เดค്เดคെ เดซ്เดณൂเดฏിเดกിเดจെ เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเตบ เดนോเดณിเดฒൂเดŸെ เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേംเดฎ്เดชเดฑിเตฝ เดŽเดค്เดคിเด•്เด•ുเดจ്เดจു. เด‡เดช്เดฐเด•ാเดฐം เดธിเดธ്เดฑ്เดฑเดค്เดคിเดจเด•เดค്เดคേเด•്เด•് เดŽเดฏเตผ เด•เดฏเดฑുเดตാเดจുเดณเดณ เดธാเดง്เดฏเดค เด‡เดฒ്เดฒാเดคാเด•്เด•ുเดจ്เดจു. เดชിเดธ്เดฑ്เดฑเตบ เดตീเดฃ്เดŸും เดชുเดฑเด•ോเดŸ്เดŸു เดšเดฒിเด•്เด•ുเดฎ്เดชോเตพ เดšെเด•്เด•് เดตാเตฝเดต് เด…เดคിเดจ്เดฑെ เดธീเดฑ്เดฑിเตฝ เดจിเดจ്เดจ് เด‡เดณเด•ുเดจ്เดจเดคിเดจ്เดฑെ เดซเดฒเดฎാเดฏി เดชൈเดช്เดช് เดฒൈเดจുเด•เดณിเดฒ เดชเดฎ്เดช് เดšെเดฏ്เดฏเดช്เดชെเดŸ്เดŸ เดซ്เดณൂเดฏിเดก് เดฎുเดดുเดตเตป เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേംเดฎ്เดชเดฑിเตฝ เดŽเดค്เดคുเดจ്เดจു. เด‡เดช്เดฐเด•ാเดฐം เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേംเดฎ്เดชเตผ เดจിเดฑเดž്เดžിเดฐിเด•്เด•ുเดจ്เดจ เดˆ เดธเดฎเดฏเดค്เดค് เด…เดงിเด•เดฎാเดฏെเดค്เดคുเดจ്เดจ เดซ്เดณൂเดฏിเดก് เดฌൈ เดชാเดธ് เดชോเตผเดŸ്เดŸിเดฒൂเดŸെ เดฑിเดธเตผเดตോเดฏเดฑിเดฒെเดค്เดคുเดจ്เดจു. เดฑിเดธเตผเดตോเดฏเดฑിเดจเด•เดค്เดค് เด…เดจ്เดคเดฐീเด•്เดท เดฎเตผเดฆ്เดฆം เดจിเดฒเดจിเตผเดค്เดคുเดจ്เดจเดคിเดจാเดฃ് เด•്เดฏാเดช്เดชിเตฝ เดŽเดฏเตผเดตെเดจ്เดฑ് เด•ൊเดŸുเดค്เดคിเดฐിเด•്เด•ുเดจ്เดจเดค്. เดชിเดธ്เดฑ്เดฑ്เดฃിเดจ്เดฑെ เดชിเตปเดญാเด—เดค്เดคിเดฒൂเดŸെ เดซ്เดณൂเดฏിเดก് เดชുเดฑเดค്เดคേเด•്เด•് เดฒീเด•്เด•ാเดตുเดจ്เดจเดค് เดคเดŸเดฏുเดจ്เดจเดคിเดจാเดฃ് เดธെเด•്เด•เดจ്เดฑเดฑി เดธീเตฝ เด‰เดชเดฏോเด—ിเด•്เด•ുเดจ്เดจเดค്. เดชിเดธ്เดฑ്เดฑ เดฃിเดจ്เดฑെ เดชിเดจ്เดจിเดฒോเดŸ്เดŸുเดณเดณ เดšเดฒเดจം เดจിเดฑുเดค്เดคുเดจ്เดจเดค് เดธ്เดฑ്เดฑോเดช്เดช് เดตാเดทเดฑാเดฃ്. เดธ്เดฑ്เดฑോเดช്เดช് เดตാเดทเตผ เดชുเดฑเดค്เดคേเด•്เด•് เดคเดณเดณി เดตเดฐുเดจ്เดจเดค് เดคเดŸเดฏുเดจ്เดจเดค് เดธเตผ เด•്เดฒിเดช്เดชാเดฃ്. เดชเดฎ്เดชിเด™്เด™ിเดจാเดตเดถ്เดฏเดฎാเดฏ เดซ്เดณൂเดฏിเดก് เด•ംเดช്เดฐเดทเตป เดšേംเดฎ്เดชเดฑിเดจเด•เดค്เดคെเดค്เดคുเดจ്เดจเดค് เด‡เตปเดŸെเดฏ്เด•്เด•് เดชോเตผเดŸ്เดŸിเดฒൂเดŸെเดฏാเดฃ്. เดฎാเดธ്เดฑ്เดฑเตผ เดธിเดฒിเดฃ്เดŸเดฑിเดจเด•เดค്เดคേเด•്เด•് เดตെเดณเดณം, เดชൊเดŸി, เดšെเดณി เดŽเดจ്เดจിเดต เด•เดฏเดฑുเดจ്เดจเดค് เดคเดŸเดฏുเด• เดŽเดจ്เดจเดคാเดฃ് 'เดฑเดฌ്เดฌเตผ เดฌൂเดŸ്เดŸിเดจ്เดฑെ เดงเตผเดฎ്เดฎം. เดชുเดท്เดฑോเดก് เด…เดจുเดฏോเดœ്เดฏเดฎാเดฏ เดฒിเด™്เด•േเดœുเด•เตพ เดตเดดി เดฌ്เดฐേเด•്เด•് เดชെเดกเดฒിเดฒേเด•്เด•് เดฌเดจ്เดงിเดช്เดชിเดš്เดšിเดฐിเด•്เด•ും.

Popular posts from this blog

INTRODUCTION TO ENGINE

Engine : It acts as the power unit. The internal combustion engine is the most commonly used in automobiles. It is of two types ; (i) Spark ignition (ii) Compression ignition.         Both engines are called heat engines. A steam engine is an external combustion engine because the fuel is burned outside the engine. The principle of working of an external combustion engine is shown in the figure below. COMPARISON BETWEEN INTERNAL AND EXTERNAL COMBUSTION ENGINES      The internal combustion engine is an engine in which the combustion of a fuel occurs with an oxidizer (usually air) in a combustion chamber. In an internal combustion engine the expansion of the high temperature and pressure gases, which are produced by the combustion, directly applies force to a movable component of the engine, such as the pistons and by moving it over a distance, generate useful mechanical energy.          The internal combustion engine...

MAJOR PARTS OF AN IC ENGINE

ENGINE COMPONENTS 1. CYLINDER BLOCK      The cylinder block is the main body of the engine. Cylinder head is mounted on the cylinder block. It houses iniet and exhaus valves. Crank case is attached to the bottom of the cylinder block. Crank case supports the crank shaft. Oil pan is attached to the bottom of the crank case. Cylinder block contains large cylindrical holes called cylinder bore. The cylinders are accurately finished to accommodate pistons. The space above the piston inside the cylinder at TDC called the combustion chamber. Combustion of fuel inside this space, high pressure and temperature will be developed inside the cylinder. Therefore, it should be made of material which can resist high pressure and temperature (2800°C). In water jackets has around the cylinders for the circulation cooling water to absorb the temperature while running of an engine. 2. CYLINDER HEAD Cylinder head is a separate casting placed on top of the cylinder block by studs and nuts. I...

FOUR STROKE SPARK IGNITION (PETROL) ENGINE

FOUR STROKE PETROL ENGINE MAIN PARTS 1. PISTON 2. CYLINDER 3. CONNECTING ROD 4. INLET VALVE 5. EXHAUST VALVE 6. SPARK PLUG 7. CRANK SHAFT 8. FLY WHEEL 9. CAM SHAFT CONSTRUCTION A four stroke petrol engine have a piston, connecting rod, crank shaft, inlet valve, exhaust valve and a spark plug. The connecting rod is used to connect the piston and crank shaft. The spark plug and valves are mounted in the cylinder head. Also the valves are operated by cam shaft which is connected to the crank. In this type of engines, there would be a power stroke for every two rotations of crank shaft. It is also known as otto cycle. Each full rotation of crank having two strokes. So one stroke is  180° rotation of flywheel. A four stroke petrol engine having the following strokes. WORKING Induction stroke : The crankshaft moves the piston downwards (TDC to BDC). The inlet valve is open and a mixture of fuel and air is sucked into the combustion chamber. It is also known suction stroke. In this strok...