Skip to main content

SEMI CENTRIFUGAL CLUTCH



SEMI CENTRIFUGAL CLUTCH

MAIN PARTS

1. FLY WHEEL
2. CLUTCH PLATE
3. PRESSURE PLATE
4. CENTRIFUGAL WEIGHT
5. LEVER
6. CLUTCH SPRING
7. CLUTCH SHAFT

CONSTRUCTION

This types of clutch is commonly used in heavy duty vehicles. Centrifugal force is used to keep the clutch in the engaged position at the engine r.p.m is high to avoid the clutch slippage. It operated automatically depending upon  the engine speed. The lever with centrifugal weight and clutch spring is placed back side of the pressure plate. Also the clutch plate is placed in between fly wheel and pressure plate.

WORKING

When the engine is working, the clutch spring helps the clutch in engage position. If the engine speed increases the centrifugal weights fly off due to the centrifugal force. The lever on the weight presses the pressure plate and clutch plate on the flywheel. Which assists in preventing slippage of the driven plate.

സെമി സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ ക്ലച്ച്


പ്രധാന ഭാഗങ്ങൾ
 

1. ഫ്ലൈ വീൽ
2. ക്ലച്ച് പ്ലേറ്റ്
3. പ്രഷർ പ്ലേറ്റ്
4. സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ വെയിറ്റ്
5. ലിവർ
6. ക്ലച്ച് ഷാഫ്റ്റ്
7. ക്ലച്ച് സ്പ്രിംഗ്

 

പവ്വർ ഔട്ട്പുട്ട് കൂടിയതരം എൻജിനുകളിൽ ഫളെവീലിനെതി രായി പ്രഷർ പ്ലേറ്റിൽ ത്രസ്റ്റ് സ്പ്രിംഗുകൾ ചെലുത്തുന്ന ബലം വളരെ കൂടുതൽ ആയിരിക്കും. ഇത്തരം സാഹചര്യങ്ങളിൽ ക്ലച്ച് ഡിസ്എൻഗേജ് ചെയ്യുന്നതിനായി ഡ്രൈവർക്ക് കൂടുതൽ പ്രയത്നിക്കേണ്ടതായി വരുന്നു.വലിയതരം ക്ലച്ചുകളിൽ ഡിസ്എൻഗേജ് സമയത്ത് ഡ്രൈവർക്കുണ്ടാകുന്ന ആയാസത്തെ കുറക്കുവാൻ സെമി സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ ക്ലച്ചുകൾ സഹായിക്കുന്നു.

നിർമാണം

സെമിസെൻട്രിഫ്യൂഗൽ തരം ക്ലച്ചുകളെ കുറഞ്ഞ വേഗതകളിൽ ടോർക്ക് കൈമാറ്റം ചെയ്യാൻ സാധിക്കുന്ന തരത്തിലാണ് ക്ലച്ച് സ്പ്രിങ്ങു കൾ ഡിസൈൻ ചെയ്തിരിക്കുന്നത്. എൻജിന്റെ സ്പീഡ് വർദ്ധിക്കുമ്പോൾ സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ ഫോഴ്സ് ടോർക്ക് കൈമാറ്റത്തിന് സഹായിക്കുന്നു. ഇത്തരം ക്ലച്ചുകളിൽ ഉപയോഗിക്കുന്ന ഒരു സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ മെക്കാനിസത്തിന്റെ ചിത്രമാണ് ഇവിടെ നൽകിയിരിക്കുന്നത്. ഇതിലെ ലിവറിന്റെ പുറത്തെ അഗത്തിലായി സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ വെയ്റ്റ് നൽകിയിരിക്കുന്നു. ലിവറിനെ ചിത്രത്തിൽ കാണിച്ചിരിക്കുന്ന രീതിയിൽ പ്രഷർ പ്ലേറ്റുമായും, ക്ലച്ച് കവറുമായും ബന്ധിപ്പിച്ചിരിക്കുന്നു.

പ്രവർത്തനം

കുറഞ്ഞ എൻജിൻ വേഗതകളിൽ ക്ലച്ച് സ്പ്രിങ്ങിന്റെ മർദ്ദത്താൽ പ്രഷർ പ്ലേറ്റ്, ഫളെവീലിലേക്ക് ക്ലച്ച് പ്ലേറ്റിനെ അമർത്തി നിർത്തുകയും ടോർക്ക് ട്രാൻസ്മിഷൻ സാധ്യമാക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. കൂടിയ എൻജിൻ വേഗതകളിൽ ക്ലച്ച് സ്പ്രിങ്ങിന്റെ ബലം കൊണ്ട് മാത്രം പ്രഷർ പ്ലേറ്റിനെ വീലിലേക്ക് അമർത്തി നിർത്താൻ കഴിയാതെ വരുന്നു. ഈ സമയം സെൻട്രി ഫ്യൂഗൽ വെയ്റ്റ് ഘടിപ്പിച്ചിരിക്കുന്ന ലിവർ ഫുൾകം കേന്ദ്രമാക്കി ചലിക്കുകയും പ്രഷർ പ്ലേറ്റിനെ ഫ്ളെവീലിലേക്ക് അമർത്തി നിർത്തുവാൻ സഹായിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. പ്രഷർ പ്ലേറ്റിൽ അനുഭവപ്പെടുന്ന കൂടിയ സെൻട്രിഫ്യൂഗൽ ഫോഴ്സിനെ നിയന്ത്രിക്കുന്നതിനായി ലിവറിലായി ഒരു അഡ്ജസ്റ്റിങ്ങ് നട്ട്നൽകിയിരിക്കും. പ്രഷർ പ്ലേറ്റിൽ അനുഭവപ്പെടുന്ന ഫോഴ്സ് എൻജിന്റെ വേഗത്തിന്റെ വർഗ്ഗത്തിന് നേർ അനുപാതത്തിൽ ആയിരിക്കും

 


Popular posts from this blog

INTRODUCTION TO ENGINE

Engine : It acts as the power unit. The internal combustion engine is the most commonly used in automobiles. It is of two types ; (i) Spark ignition (ii) Compression ignition.         Both engines are called heat engines. A steam engine is an external combustion engine because the fuel is burned outside the engine. The principle of working of an external combustion engine is shown in the figure below. COMPARISON BETWEEN INTERNAL AND EXTERNAL COMBUSTION ENGINES      The internal combustion engine is an engine in which the combustion of a fuel occurs with an oxidizer (usually air) in a combustion chamber. In an internal combustion engine the expansion of the high temperature and pressure gases, which are produced by the combustion, directly applies force to a movable component of the engine, such as the pistons and by moving it over a distance, generate useful mechanical energy.          The internal combustion engine...

FOUR STROKE SPARK IGNITION (PETROL) ENGINE

FOUR STROKE PETROL ENGINE MAIN PARTS 1. PISTON 2. CYLINDER 3. CONNECTING ROD 4. INLET VALVE 5. EXHAUST VALVE 6. SPARK PLUG 7. CRANK SHAFT 8. FLY WHEEL 9. CAM SHAFT CONSTRUCTION A four stroke petrol engine have a piston, connecting rod, crank shaft, inlet valve, exhaust valve and a spark plug. The connecting rod is used to connect the piston and crank shaft. The spark plug and valves are mounted in the cylinder head. Also the valves are operated by cam shaft which is connected to the crank. In this type of engines, there would be a power stroke for every two rotations of crank shaft. It is also known as otto cycle. Each full rotation of crank having two strokes. So one stroke is  180° rotation of flywheel. A four stroke petrol engine having the following strokes. WORKING Induction stroke : The crankshaft moves the piston downwards (TDC to BDC). The inlet valve is open and a mixture of fuel and air is sucked into the combustion chamber. It is also known suction stroke. In this strok...

MAJOR PARTS OF AN IC ENGINE

ENGINE COMPONENTS 1. CYLINDER BLOCK      The cylinder block is the main body of the engine. Cylinder head is mounted on the cylinder block. It houses iniet and exhaus valves. Crank case is attached to the bottom of the cylinder block. Crank case supports the crank shaft. Oil pan is attached to the bottom of the crank case. Cylinder block contains large cylindrical holes called cylinder bore. The cylinders are accurately finished to accommodate pistons. The space above the piston inside the cylinder at TDC called the combustion chamber. Combustion of fuel inside this space, high pressure and temperature will be developed inside the cylinder. Therefore, it should be made of material which can resist high pressure and temperature (2800°C). In water jackets has around the cylinders for the circulation cooling water to absorb the temperature while running of an engine. 2. CYLINDER HEAD Cylinder head is a separate casting placed on top of the cylinder block by studs and nuts. I...